Tehnica artistică a picturii în ulei depinde nu numai de calitatea vopselei, ci și de materialele auxiliare utilizate. Alegerea solvenților, a mediilor și a produselor de curățare a pensulelor este importantă, deoarece acestea afectează manipularea vopselei, timpul de uscare, aderența straturilor și confortul artistului în timpul picturii, precum și protecția pensulelor. În acest articol, trecem în revistă cele mai importante auxiliare prin intermediul produselor de la Artexport, cu un accent special pe gama ecologică Sennelier Green for Oil.
Solvenții în pictura în ulei
Funcția principală a solvenților este de a dilua vopseaua în ulei până la consistența dorită și de a curăța pensulele la terminarea picturii. Alegerea solventului potrivit contribuie foarte mult la experiența picturii și la durabilitatea lucrării finite.
Turpentină
Turpentina de artist pe bază naturală este un instrument esențial în pictura tradițională în ulei. Se evaporă rapid, astfel încât vopseaua se usucă mai repede și produce un finisaj mai mat. Este ideală pentru primele straturi și pentru schițele de sub vopsire. Cu toate acestea, este important să rețineți că vaporii de terebentină pot fi iritanți dacă sunt inhalați și pot fi dăunători sănătății pe termen lung, astfel încât se recomandă utilizarea în zone bine ventilate. O alternativă sunt produsele Sennelier Green for Oil, care oferă o soluție ecologică și sănătoasă în locul terebentinei.
Terebentină balsamică
Terebentina balsamică este un solvent natural, de înaltă puritate, obținut prin distilarea rășinii de pin de coastă. Acest tip clasic de terebentină are o acțiune de solvent mai puternică și un parfum bogat, rășinos, ceea ce o face ideală pentru tehnicile tradiționale de pictură. Este utilizat în principal pentru diluarea vopselelor în ulei, dizolvarea rășinilor și ca o componentă a diferitelor medii. Se evaporă rapid și îmbunătățește aderența vopselei pentru straturile de bază. Deși este o substanță naturală, poate fi volatilă și iritantă, astfel încât utilizarea sa este recomandată numai în zone bine ventilate.
Cu ce diferă terebentina balsamică de terebentina artistică?
terebentina balsamică este fabricată din rășină naturală de pin, având un miros mai puternic de rășină și un efect de solvent ceva mai intens. Pe de altă parte, terebentina artistică este purificată, are un miros mai delicat și este ceva mai blândă cu pensulele și vopselele. Ambele sunt potrivite pentru pictura în ulei, dar terebentina balsamică este utilizată în principal pentru tehnicile tradiționale și dizolvarea rășinii.
Solvenți inodori - White Spirit
White Spirit este un solvent pe bază de petrol utilizat în principal pentru diluarea vopselei și curățarea echipamentelor în pictura în ulei. În comparație cu terebentina tradițională, acesta are un miros mai puțin înțepător și se evaporă mai lent, permițând o manipulare mai precisă a vopselei și o pensulare mai fină. Efectul său este mai blând asupra pensulelor și a suprafeței de pictură, dar puterea sa de solvent este mai slabă, astfel încât nu înlocuiește întotdeauna pe deplin puterea terebentinei. Atunci când se utilizează white spirit, este necesară ventilarea și trebuie evitat contactul excesiv cu pielea.
Solventul Green for Oil: o alternativă fără terebentină
Sennelier Green for Oil este un solvent ecologic care poate fi utilizat ca solvent pentru terebentină, dar nu conține terebentină și nu este pe bază de petrol. Este un solvent pe bază de plante care diluează vopseaua în ulei și curăță pensula în același mod ca terebentina convențională, dar este complet inodor, nu irită pielea sau tractul respirator și este foarte recomandat pentru utilizarea în interior. Acest solvent este ideal pentru cei care sunt sensibili la terebentină convențională, caută o alternativă mai sigură pentru lucrul în interior sau sunt preocupați de mediu în practicile lor de vopsire.
Vopsele și medii: controlul consistenței și uscării
O vopsea, cunoscută și ca mediu, este un amestec adăugat unei vopsele pentru a-i controla timpul de uscare, transparența, luciul și vâscozitatea. În timpul picturii, comportamentul vopselei poate fi modelat cu precizie prin utilizarea de coloranți. Vopselele de ulei pot fi îngroșate, diluate, uscate mai repede sau mai încet, iar luciul lor poate fi influențat de mediu.
Principalele funcții ale vopselei:
Îmbunătățește lubrifierea și controlul:
Vopseaua de ulei stoarsă dintr-un tub gros este adesea prea corpolentă pentru pensula fină. Mediul înmoaie consistența, făcând-o mai ușor de întins și de detaliat.
Controlul uscării:
Unele medii accelerează uscarea vopselei, altele o încetinesc. Acest lucru permite stratificarea sau chiar perioade „deschise” mai lungi în care vopseaua poate fi încă lucrată.
Îmbunătățește luciul sau matul:
În funcție de tipul de mediu ales, suprafața picturii poate fi lucioasă, mătăsoasă sau mată. Acest lucru este deosebit de important pentru a echilibra efectele optice ale imaginii.
Crește transparența straturilor:
Este esențial pentru glazuri și straturi translucide. Mediul diluează vopseaua, păstrându-și în același timp puterea de legare.
Ajută la menținerea coeziunii între straturile de vopsea:
Pata leagă structural straturile între ele, reducând riscul de fisurare dacă regula „de la gras la subțire” este corect aplicată
Mediile gel sau impasto
Consistență mai groasă, pete transparente sau ușor opalescente mediile impasto, care permit o pensulație mai groasă, texturată și crearea de texturi mai pronunțate, oferă posibilitatea unei pensulații mai groase, texturate.
Tot aici este disponibil și Green for Oil Gel Medium, o soluție ecologică pentru tehnicile impasto.
Acceleratori de uscare (desicanți)
Unele vopsele conțin acceleratori de uscare, care ajută la obținerea unei bune aderențe între straturi. Utilizarea lor este întotdeauna recomandată cu moderație.
Vă recomandăm mediul transparent Talens, de exemplu.
Câteva tipuri de pete recomandate:
Medium Lefranc & Bourgeois cu accelerator: o pată tradițională care îmbunătățește luciul, întinderea și accelerează uscarea.
Vopsea ecologică Sennelier Green for Oil: pe bază vegetală, ideală pentru pictura generală. Poate fi folosit și de femeile cu probleme la bărbie și de alergici
Talens colorant: mediu echilibrat, se combină bine cu uleiul de in, atât pentru tehnici clasice, cât și moderne.
Uleiurile - modelează structura și luciul vopselei
Uleiurile vegetale nu acționează doar ca lianți, ci afectează și manipularea și uscarea vopselei.
Ulei de semințe de in
Uleiul de semințe de in este cel mai comun ulei de colorare, oferind un finisaj mai strălucitor și tonuri mai profunde. Acesta formează o peliculă flexibilă, se usucă lent și îmbunătățește capacitatea de întindere. Este disponibil în versiuni presate la rece, rafinate sau polimerizate (stand).
Sunt disponibile, de asemenea, ulei pentru linoleum Lefranc & Bourgeois și ulei pentru stand Talens.
Ulei de semințe de mac
Uleiul de semințe de mac este un ulei mai ușor, mai puțin îngălbenitor, ideal pentru păstrarea albului și a tonurilor deschise. Are un timp de uscare mai lent, ceea ce îl face potrivit pentru fluxuri de lucru mai delicate, timpi de lucru mai lungi și tranziții fine. De asemenea, este utilizat în vopselele speciale și în unele vopsele în ulei premium.
Ulei de lavandă
Uleiul de lavandă este un solvent pe bază de plante cu un parfum plăcut, care poate fi utilizat în pictura în ulei pentru diluare și spălarea pensulelor. Este o alternativă mai sănătoasă la terebentină, deoarece este mai puțin iritant și inodor, creând un mediu de lucru mai confortabil.
Medium flamand
Medium flamand este un colorant clasic, multi-component, care conține ulei de in, rășină dammar și un solvent (de obicei terebentină). Scopul său este de a crește luciul, transparența și capacitatea de întindere a vopselei, ceea ce îl face deosebit de potrivit pentru acoperiri precum lăcuirea. Mediul se folosește amestecat direct în vopsea, nu ca atare. Datorită conținutului său de ulei și rășină, este recomandat de preferință pentru straturile de acoperire și este important ca acesta să fie întotdeauna uscat sub acoperire. Atunci când este amestecat cu vopseaua, mediul va accelera, de asemenea, uscarea vopselei într-o anumită măsură.
Curățarea pensulelor: pentru a vă proteja echipamentul de vopsit
Curățarea corespunzătoare a pensulelor după vopsire este esențială. Acest lucru nu este necesar doar pentru a îndepărta vopseaua, ci și pentru a păstra forma și flexibilitatea pensulelor. Pentru o curățare profesională, există produse de curățare a pensulelor special concepute pentru pensulele de vopsit în ulei.
1. Solvent pre-spălare
Solventul este folosit pentru a îndepărta vopseaua proaspătă. Aici se pot folosi terebentine clasice, diluanți inodori sau soluții special dezvoltate pentru curățarea pensulelor.
Produse recomandate:
- Sennelier Green for Oil Brush Cleaner - lichid de curățare a pensulelor pe bază naturală, alternativă fără solvenți.
- Talens Brush Cleaner - îndepărtează eficient reziduurile de vopsea.
2. Curățarea cu săpun
În al doilea pas, reziduurile de vopsea și ulei sunt îndepărtate cu săpun de curățat perii. Acest lucru restabilește elasticitatea firelor de păr ale periei și previne deteriorarea.
Produse recomandate:
- Săpun pentru curățarea și îngrijirea periei Raphael
3. Uscarea
Peria curățată trebuie depozitată într-o poziție de formă, cu firele de păr ale periei orientate în sus sau așezate orizontal pentru a evita deteriorarea adezivului și a matriței de păr.
Rezumat
Solvenții, mediile și coloranții utilizați pentru pictura în ulei au o influență semnificativă asupra comportamentului vopselei, a uscării acesteia și a finisării suprafeței. Solvenții precum terebentina sau white spirit sunt utilizați în principal pentru diluare și spălarea pensulelor, în timp ce uleiurile și agenții de colorare precum uleiul de in, uleiul de mac, mediul flamand sau produsele ecologice Sennelier Green for Oil ajustează caracteristicile vopselei. Lichidele pentru curățarea pensulelor și săpunurile pentru curățarea pensulelor asigură o durată de viață îndelungată a uneltelor dumneavoastră. Selectarea conștientă a materialelor potrivite este un factor-cheie în pictura în ulei, atât din punct de vedere tehnic, cât și estetic.